četrtek, 12. september 2024, ob 13.15 uri

Koča na Žavcarjevem vrhu naj planinska in Češka koča naj visokogorska koča 2024

V jubilejni deseti sezoni akcije Naj planinska koča Planinske zveze Slovenije (PZS) in medija Siol.net, v kateri je sodelovalo 147 planinskih koč, sta lovoriko osvojili Koča na Žavcarjevem vrhu (PD Maribor Matica) kot naj planinska in Češka koča na Spodnjih Ravneh (PD Jezersko) kot naj visokogorska planinska koča. Prva se veseli štajerske zmage ob letošnjem 70. rojstnem dnevu koče na odmaknjenem Kozjaku, druga praznuje dolgoletno tradicijo ene najbolj domačnih planinskih koč v Sloveniji, ki je tudi potrditev dobrega dela gorniške vasi Jezersko.
Akcija Naj planinska koča ne le promovira planinarjenje in spodbuja aktivno preživljanje prostega časa v naravi, ampak tudi ozavešča o odgovornem in varnem obiskovanju gora, jubilejno sezono pa sta zaznamovali tudi podpora planinskim kočam in potem, ki so jih lani prizadele poplave, ter spodbuda družinam k obisku gora. V deseti sezoni, ki je trajala od 29. maja do 11. septembra, so sodelujoči z glasovanjem med 147 kočami (27 visokogorskih in 120 planinskih koč na nižje ležečih predelih) izbrali tisti, ki se odlikujeta po urejenosti, gostoljubju in ponudbi. Lovoriko naj planinske koče 2024 so pripeli Koči na Žavcarjevem vrhu (862 m), za naj visokogorsko planinsko kočo 2024 pa izbrali Češko kočo na Spodnjih Ravneh (1542 m).

koca_na_zavcarjevem_vrhu_foto_bobby_markoja
Koča na Žavcarjevem vrhu, naj planinska koča 2024 (foto Bobby Markoja)

"Čestitamo ekipam zmagovalnih koč, Planinskemu društvu Jezersko in dolgoletni oskrbnici Karmen Klaura ter Planinskemu društvu Maribor Matica in najemniški ekipi Markoja-Popelar! Češka koča na Spodnjih Ravneh je najstarejša planinska koča v Sloveniji, ki se je ohranila v prvotni zunanji podobi in notranjim karakterjem. Priznanje gre tako dolgoletni izkušeni oskrbnici Karmen Klaura kot celotni družini Karničar, ki že cele generacije skrbi za to kočo. Hkrati pa je tudi potrditev dobrega dela gorniške vasi Jezersko. Veseli nas tudi, da je zmagovalna naj planinska koča na Žavcarjevem vrhu z območja, ki je v lanskem letu in tudi še letos občutilo bistveno slabši turistični obisk zaradi posledic poletnih poplav. V letošnjem letu je PZS na različne načine svoje člane in širšo planinsko skupnost vabila na Koroško, v Zgornjo Savinjsko dolino in preostala območja, ki so občutila negativne posledice poplav. Povabilo je še vedno aktualno, saj je tudi prihajajoči jesenski čas primeren za obisk teh območij,"
je poudaril strokovni sodelavec Planinske zveze Slovenije Dušan Prašnikar in dodal: "Zahvaljujemo se planinskim kočam, ki so v okviru fotonatečaja pod okriljem akcije Naj planinska koča prispevale nagrade. Družine, vabljene, da obiščete te koče ali katero drugo s certifikatom družinam prijazna planinska koča."

Koča na Žavcarjevem vrhu je prva planinska koča v vzhodnem delu Slovenije, ki je osvojila ta naziv. "Največja zasluga, da je Koča na Žavcarjevem vrhu naj planinska koča, gre najemnikoma. Res smo imeli srečo s Sašo in Bobbyjem, ki sta že prej nabirala izkušnje na Blejski koči na Lipanci. Imela sta dobro osnovo, ki sta jo z znanjem nadgradila na naši koči. Nista klasična gostilničarja, ampak ljubitelja narave in športnika, ki znata vzpostaviti stik z ljudmi, imata veliko znancev iz športnih vrst, ki ju obiskujejo. Pomembno je tudi, da znata biti dovolj vztrajna do funkcionarjev v planinskem društvu, saj se z roko v roki največ naredi. Pomembno je, da se v planinskem društvu zavedamo, da planinstva ni, če ni planinskih poti in pridnih markacistov, in če ni planinskih koč - zato je naše poslanstvo, da te koče, ki ne prinašajo zaslužka, ohranjamo pri življenju," je izpostavil Ivan Kosi, načelnik gospodarskega odseka PD Maribor Matica, ki je kot večje skupne naložbe nanizal, da so obnovili stavbno pohišto, naredili nove betonske stopnice in teraso pred kočo ter obnovili elektroinštalacije v koči, za več manjših novosti v koči pa so poskrbele pridne roke najemnikov, ki skrbita, da je vzdušje prijetno in estetsko.

koca_na_zavcarjevem_vrhu_sasa_popelar_foto_bobby_markoja
Saša Popelar, z možem Bobbyjem Markojo najemnica Koče na Žavcarjevem vrhu (foto Bobby Markoja)

"Me hecate? A res? Ne morem verjeti! Pa tako smo si letos želeli, da bi zmagali, ko koča praznuje 70. rojstni dan! Super, noro!" je s solzami sreče v očeh novico sprejela Saša Popelar, ki sta z možem Bobbyjem Markojo že tretjo sezono najemnika Koče na Žavcarjevem vrhu: "Da smo naj planinska koča, nam pomeni vse! Tako se trudimo, toliko energije je treba vložiti, saj nismo na Gorenjskem, ne na Pohorju, ampak na hribu, ki je od boga pozabljen. Res moramo dati vse od sebe, da pridejo obiskovalci k nam in se vračajo. Vse leto moraš delati na polno, ne sme biti niti ene napake. Se sicer zgodi, ker ni vedno tvoj dan, saj sva oba še v službi, in včasih prideš že utrujen v kočo, ampak ta naziv nama pomeni čisto vse." Slovenka in Šved sta že tretje leto najemniški par te prve planinske koče na Kozjaku na meji z avstrijsko Štajersko, ki sta ji skupaj s PD Maribor Matica vdihnila privlačnejšo zunanjo podobo, s svojim delom pa poskrbela tudi za prijetno vzdušje. Ker je bilo lani po poplavah tako malo obiska, sta morala oba v redno službo, oskrbovanje koče, ki je odprta od petka od 14. ure do nedelje zvečer, pa je njuno vikend delo. "Koča na Žavcarjevem vrhu je na meji med planinsko kočo in kmečkim turizmom. Dostopna je z avtom, zato nas obiskujejo ne le pohodniki in planinci, ampak vsi. Nudimo sezonske jedi, ki jih na tri mesece spremenimo, vedno pa sta na meniju gobova juha in jabolčni zavitek, poleti borovničev. Čez poletje ponudimo postrvi, jeseni več jedi na žlico, pečemo, kuhamo, res se trudimo. Veliko je stalnih obiskovalcev, zato moramo ves čas kolobariti - ne le, da gredo na hrib, ampak pridejo tudi nekaj dobrega pojest in poklepetat. Vsakomur smo na razpolago, čeprav mi v kuhinji nekaj kipi, moram poklepetati z gosti," je še povedala najemnica, ki pričakuje vrhunec sezone v jesensko-zimskem času, ko se ljubitelji gora vrnejo v nižje ležeče planinske koče.

ceska_koca_foto_manca_ogrin
Češka koča na Spodnjih Ravneh, naj visokogorska planinska koča 2024 (foto Manca Ogrin)

Vesela je bila tudi predsednica Planinskega društva Jezersko Anja Karničar, ki je poudarila, da so letos res prepustili izbor planincem, zato jih je naziv malce presenetil: "Češka koča je itak najlepša koča v Sloveniji, o tem ni dvoma. Velikokrat se pojavlja kot vzorčni primer planinske koče v Sloveniji, tako s fotografijo kot silhueto, in morda je že v nezavednem podoba Češke koče kot podoba 'the' planinske koče. Ekipa se je res dobro odrezala, Karmen pa je gonilo, ki pritegne ljudi. Čestitke! Koče naokrog so zaprte, zato je v Kamniško-Savinjskih Alpah manj izbire, morda je botrovalo tudi to." Češka koča, ki bo naslednje leto praznovala 125 let, je najvidnejši pomnik odličnega češko-slovenskega sodelovanja.

"Lepo priznanje - ne le zame, ampak za vso ekipo. Ne vem, od kod mi sreča, da delam s samo mladino. Druga generacija se je že poslovila, študentke in študentje, ki so se zaposlili, tretja se uvaja. Ostajamo v stiku in prihajajo nazaj. Glede tega imam res sanjsko srečo! Če je vzdušje v koči v redu, potem se tudi gost dobro počuti," gre verjeti besedam oskrbnice Karmen Klaura, ki letos zaznamuje deseto oskrbniško leto v kosu na priljubljeni koči nad Jezerskim: "Češka koča je posebna zato, ker je ostala takšna, kot je bila. V njej se počutiš domače! Letos nas je obiskalo zares veliko tujcev, čez vikende dosti Slovencev, sicer pa verjetno več tujcev, veliko tistih, ki delajo Slovensko planinsko pot. Od takšnih, ki gredo od koče do koče, je res nekaj posebnega slišati, kako dobro se počutijo pri nas. Rezervirajo si za en dan, pa ostanejo dva ali tri, ker jim sede domač kruh, dobra hrana, ker se dobro počutijo. Ob tem se super počutiš in to je največja pohvala!" K priljubljenosti Češke koče, ki je odprta še do konca septembra, prispeva tudi dejstvo, da dober glas o okusni domači hrani seže v deveto vas - tudi znotraj mednarodne mreže Gorniške vasi, ki jo poganja načelo Manj je več: "Šele zadnji dve leti imamo v koči en hladilnik, zato smo prisiljeni nuditi samo klasično hribovsko hrano, za vikende sicer od 12 do 14 jedi. Vse delamo sami, pečemo zavitke in kruh, ki sem ga letos pekla tudi po dva- do trikrat na dan. Sami kuhamo marmelado, uporabljamo lokalne sestavine in res ponujamo domačo hrano, tudi domače jogurte in sire z Jezerskega. To je tisto, k čemur smo se zavezali kot gorniška vas, vse, kar se kuha, je tu narejeno."

karmen_klaura_foto_osebni_arhiv
Karmen Klaura, oskrbnica Češke koče na Spodnjih Ravneh, z delom svoje mlade ekipe (foto osebni arhiv)

V kategoriji naj planinska koča so se med prvih pet poleg zmagovalke, Koče na Žavcarjevem vrhu, uvrstili še (po abecednem redu) Dom na Kofcah (PD Tržič), Dom planincev v Logarski dolini (PD Celje Matica), Koča na Ljubelju in Lavričeva koča na Gradišču (PD Šentvid pri Stični). Med visokogorskimi planinskimi kočami pa so zmagovalki, Češki koči na Spodnjih Ravneh, sledili še (po abecedi) Cojzova koča na Kokrskem sedlu (PD Kamnik), Kamniška koča na Kamniškem sedlu (PD Kamnik), Koča na Kriški gori (PD Križe) in Pogačnikov dom na Kriških podih (PD Radovljica).

Planinske koče so uporabniki ocenjevali po treh kriterijih - urejenost, gostoljubje in ponudba. Pri vsakem je bilo mogoče dodeliti od ene do treh točk, posamezni planinski koči pa skupaj največ devet točk. Točke so se med seboj seštevale in na koncu sta zmagali planinski koči, ki sta v skupnem seštevku prejeli najvišje število točk oziroma najvišjo skupno oceno. Tudi v letošnjem izboru je en uporabnik za posamezno planinsko kočo lahko glasoval le enkrat med celotnim glasovanjem. Oddanih je bilo 13.900 glasov, glasovalo pa je več kot 4700 različnih obiskovalcev.